mandag 2. april 2012

Olweus via Skype

Elever på mellomtrinnet ved Stadsbygd skole har det siste året etablert kontakt med en skole i Moon Township i Pennsylvania, USA. Utgangspunktet for dette samarbeidet har vært begge skolenes deltakelse i Olweusprogrammet mot mobbing og antisosial atferd.

Eksempel på Skype-møte


Det startet som en henvendelse fra Jane Riese til Stein Gorseth tidlig våren 2011. Hun jobber ved Clemson University, Sør Carolina, som administrerer Olweusarbeidet i USA gjennom Olweus Bullying Prevention Program. Olweusprogrammet er tatt i bruk på mer enn 4000 skoler og i over 40 stater i USA. En enormt tall, primært som et resultat av fokusert arbeid mot mobbing og antisosial atferd i etterkant av de mange tragiske skoleskytingene de siste årene. Stein Gorseth er ansvarlig for Olweus på Fosen og er med på å utdanne Olweusinstruktører i Norge. Han jobber til daglig ved Bjugn og Ørland PPT.

Jane Riese tok kontakt med Stein fordi de ønsket kontakt med en eller flere skoler i Norge. De ønsket å få til et samarbeid på skole-/klassenivå med utgangspunkt i det daglige Olweus-arbeidet, gjerne ved hjelp videokonferanseteknologi. Vi endte opp med å bruke Skype fordi det er gratis, plattformuavhengig og tilgjengelig for alle med en internettforbindelse. En lavterskelløsning.

Selvsagt tok vi på Stadsbygd skole denne utfordringa. Vi oppfatta det som veldig spennende og interessant for oss som skole, samt at vi så det enorme læringspotensialet for elevene: språk, historie, kultur- og kulturforståelse, teknologi, vennskap- og vennskapsutvikling.


Vi startet med å etablere brevvenner og utvekslet analoge brev over Atlanterhavet, der elevene delte informasjon om seg selv, hva de liker å gjøre, bilder og vennskapsbånd. Dette gjorde at elevene visste litt mer om sin "brevvenn" da vi kom så langt til at vi kunne starte med "skype-møtene.


Eksempel på brev med vennskapsbånd.

Skype-møtene forberedes godt, både innholdsmessig og språklig. Dette er spesielt viktig for våre elever da de ikke har engelsk som morsmål. Lærerne hadde på forhånd utvekslet tema- og oppgaveark som elevene jobbet med med på forhånd. Dette viste seg å være nyttig og til stor hjelp for elevene. De første møtene handlet mest om å få presentert seg for hverandre og til å kjenne litt på det å snakke engelsk "live" med hele klassen til stede. Etterhvert gikk vi litt videre og elevene snakket om vennskap, utvikling av vennskap og vedikehold av vennskap.


Eksempel på skjema brukt i et av de første Skype-møtene.
Kilde: James A. Bozigar, Western Pennsylvania HALT Coordinator 2011


I tillegg til utveksling av brev og skypemøter har dette samarbeidet videre generert stor aktivitet blant elevene ellers. I tillegg til kontakt mellom enkeltelever på fritida pr. epost, MSN o.l., har elevene våre også produsert en del filmer for sine nye venner. Rene presentasjonsfilmer, men også filmer for å synliggjøre kulturforskjeller (f. eks. en matpakke) og for å oppsummere og presentere det de som elever sitter igjen med etter et slikt prosjekt.

Vi gjennomførte i fjor vår fem slike skype-møter med daværende 6. klasse, samt en "reunion" i form av en skoleovernatting med innlagt skyping med de samme elevene i høst. Våren 2012 har vi nå startet på nytt med årets 6. klassinger. Det første møtet er allerede gjennomført og datoene for våren er stort sett spikret.

Dette er et tema og en måte å jobbe på som oppleves som interessant, lærerikt og motiverende for alle de som deltar. Vi opplever at elevene er indre motivert for å jobbe med dette - og det er ikke noe vi ser hver dag i dagens skolen.

Vi kommer til å fortelle mer om dette på NKUL 2012, sesjon S2B.

Samarbeidet har også fått litt oppmerksomhet i Pennsylvania.  Les mer om det her.


1 kommentar:

  1. En "rett-fra-klasserommet"-sesjon på NKUL2012! Dett blir bra! Sjekk resten av programmet på www.nkul.no

    SvarSlett